Σελίδες

Κυριακή 1 Ιουλίου 2012

ΑΓΙΟΥ ΣΙΛΟΥΑΝΟΥ ΤΟΥ ΑΘΩΝΙΤΟΥ ∆Ι∆ΑΧΕΣ




... Ο υπερήφανος δεν αναζητεί το θέληµα του Θεού , αλλά προτιµά να
κατευθύνει ο ίδιος τη ζωή του . Και δεν καταλαβαίνει πώς , χωρίς τον
Θεό , δεν επαρκεί το λογικό του ανθρώπου για να τον καθοδηγεί . Κι εγώ
, όταν εζούσα στον κόσµο προτού να γνωρίσω τον Κύριο και το Άγιο
Πνεύµα , εστηριζόµουν στο λογικό µου . Όταν όµως εγνώρισα µε το Άγιο
Πνεύµα τον Κύριο µας Ιησού Χριστό , τον Υιό του Θεού , τότε
παραδόθηκε η ψυχή µου στον Θεό και δέχοµαι οτιδήποτε θλιβερό µου
συµβεί και λέω : «Ο Κύριος µε βλέπει ... Τι να φοβηθώ ;»
Προηγουµένως όµως δεν µπορούσα να ζω κατ ‘ αυτό τον τρόπο .
Για όποιον παραδόθηκε στο θέληµα του Θεού η ζωή γίνεται πολύ
ευκολότερη , γιατί στις αρρώστιες , στη φτώχεια και στο διωγµό
σκέφτεται : «Έτσι ευδόκησε ο Θεός και πρέπει να υποµείνω για τις
αµαρτίες µου» .

Να , εδώ και πολλά χρόνια πάσχω από πονοκέφαλο και δύσκολα τον
υποφέρω , αλλά µε ωφελεί , γιατί µε την ασθένεια ταπεινώνεται η ψυχή .
Η ψυχή µου επιθυµεί διακαώς να προσεύχεται και να αγρυπνεί αλλά η
ασθένεια µε εµποδίζει , διότι το άρρωστο σώµα απαιτεί ανάπαυση . Και
παρακάλεσα πολύ τον Κύριο να µε θεραπεύσει , αλλά δεν µε άκουσε . Κι
αυτό σηµαίνει πώς αυτό δεν θα ήταν προς όφελός µου .

Να όµως και µια άλλη περίπτωση , που ο Κύριος µε άκουσε και µε
έσωσε . Σε µια γιορτή πρόσφεραν στην τράπεζα ψάρι . Ενώ λοιπόν
έτρωγα , ένα κόκαλο µπήκε πολύ βαθιά στο λαιµό µου . Επικαλέστηκα
τον Άγιο Παντελεήµονα , παρακαλώντας να µε θεραπεύσει , γιατί ο
γιατρός του Μοναστηριού δεν θα µπορούσε να µου βγάλει το κόκαλο
από το φάρυγγα . Και µόλις είπα : «γιάτρεψέ µε» , η ψυχή µου πήρε
απάντηση : «Βγες , έξω από την τράπεζα , κάνε µια βαθιά εισπνοή και
µια απότοµη εκπνοή και το κόκαλο θα βγει µε αίµα» . Έτσι κι έκαµα
και βγήκε ένα µεγάλο κόκαλο µε αίµα . Και κατάλαβα πώς , αν ο Κύριος
δεν µε θεραπεύει από τον κεφαλόπονο , αυτό σηµαίνει ότι είναι ωφέλιµο
για την ψυχή µου να υποφέρω τον πόνο . ...

... Όταν η χάρη είναι µαζί µας , είµαστε δυνατοί στο πνεύµα . Όταν όµως
την χάσοµε , βλέποµε την αδυναµία µας , βλέποµε πως χωρίς τον Θεό δεν
µπορούµε ούτε να σκεφτούµε το καλό . Πώς µπορείς να ξέρεις αν ζεις
σύµφωνα µε το θέληµα του Θεού ; Να η ένδειξη : Αν στενοχωριέσαι για
κάτι , αυτό σηµαίνει πως δεν παραδόθηκες τελείως στο θέληµα του Θεού
έστω κι αν σου φαίνεται πως ζεις σύµφωνα µε το θέληµα του Θεού .

Όποιος ζει κατά το θέληµα του Θεού , αυτός δεν µεριµνά για τίποτε . Κι
αν κάτι του χρειάζεται , παραδίνει τον εαυτό του και την ανάγκη του
στον Θεό . Κι αν πάρει ότι θέλει , µένει ήρεµος , σαν να το είχε . Ψυχή
που παραδόθηκε στο θέληµα του Θεού δεν φοβάται τίποτε : ούτε θύελλες
ούτε ληστές ούτε τίποτα άλλο . ‘Ότι κι αν έλθει , λέγει : «Έτσι ευδοκεί ο
Θεός» , κι έτσι διατηρείται η ειρήνη στην ψυχή και στο σώµα . Το
καλύτερο έργο είναι να παραδοθούµε στο θέληµα του Θεού και να
βαστάζοµε τις θλίψεις µε ελπίδα . Ο Κύριος βλέποντας τις θλίψεις µας
δεν θα επιτρέψει ποτέ κάτι που να ξεπερνά τις δυνάµεις µας . Αν οι
θλίψεις µας φαίνονται υπερβολικές , αυτό σηµαίνει πως δεν έχοµε
παραδοθεί στο θέληµα του Θεού . ...


... Όποιος κάνει το θέληµα του Θεού , είναι ευχαριστηµένος µε όλα ,
έστω κι αν είναι φτωχός και ίσως ασθενής και πάσχει , γιατί τον
ευφραίνει η χάρη του Θεού . Όποιος όµως δεν είναι ικανοποιηµένος µε
την µοίρα του και γογγύζει για την αρρώστια του ή εναντίον εκείνου που
τον προσέβαλε , αυτός να ξέρει πως κατέχεται από υπερήφανο πνεύµα
και έχασε την ευγνωµοσύνη για τον Θεό . Αλλ ‘ ακόµα και σε µια τέτοια
περίπτωση µη στενοχωριέσαι , αλλά ζήτησε µ ‘ επιµονή από τον Κύριο
πνεύµα ταπεινό . Κι όταν έλθει σ ‘ εσέ το ταπεινό Πνεύµα του Θεού που
αναζητάς , τότε θα Τον αγαπήσεις και θα έχεις βρει ανάπαυση , παρ ‘
όλες τις θλίψεις σου . Ψυχή που απέκτησε την ταπείνωση θυµάται πάντα
τον Θεό και αναλογίζεται : «Ο Θεός µε έκτισε ΄ έπαθε για µένα ΄
συγχωρεί τις αµαρτίες µου και µε παρηγορεί ΄ µε τρέφει και φροντίζει
για µένα . Γιατί λοιπόν να µεριµνώ εγώ για τον εαυτό µου ή τι έχω να
φοβηθώ , έστω κι αν µε απειλή ο θάνατος» . ...

... Κάθε ψυχή που ταράζεται από οποιαδήποτε αιτία πρέπει να
καταφεύγει στον Κύριο και ο Κύριος θα την καθοδηγήσει . Αυτό όµως
γίνεται κυρίως σε καιρό συµφοράς και απροσδόκητου συγχύσεως -
κανονικά πρέπει να ρωτάµε τον πνευµατικό , γιατί αυτό είναι
ταπεινότερο . ...

Και όλα , όλα δίνουν τότε αγάπη στην καρδιά , διότι όλα είναι του Θεού.
Ο Κύριος νουθετεί µε το έλεος Του τον άνθρωπο , για α δέχεται µ ‘
ευγνωµοσύνη τις θλίψεις . Ποτέ σ ‘ όλη µου τη ζωή , ούτε µια φορά δεν
εγόγγυσα για τις θλίψεις , αλλά τα δεχόµουν όλα σαν φάρµακο από τα
χέρια του Θεού και πάντα Τον ευχαριστούσα και γι ‘ αυτό ο Κύριος µου
έδωσε να υποµένω ελαφρά τον αγαθό ζυγό Του . Όλοι οι κάτοικοι της
γης υφίστανται αναπόφευκτα θλίψεις . Και παρόλο που δεν είναι µεγάλες
οι θλίψεις που παραχωρεί ο Κύριος , όµως φαίνονται στους ανθρώπους
αφόρητες και συντριπτικές . Κι αυτό γίνεται , διότι οι άνθρωποι δεν
θέλουν να ταπεινωθούν ενώπιον του Θεού και να παραδοθούν στο
θέληµά Του .

Όσοι όµως άφησαν τον εαυτό τους στο θέληµα του Θεού ,
αυτούς τους καθοδηγεί ο Ίδιος ο Κύριος µε τη χάρη Του και υποµένουν
µε ανδρεία τα πάντα για χάρη του Θεού , τον Οποίο αγάπησαν και µε τον
Οποίο θα δοξάζονται αιώνια . Όταν η Παναγία βρισκόταν κοντά στον
Σταυρό , η θλίψη Της ήταν ακατάληπτα µεγάλη , επειδή Αυτή αγαπούσε
τον Υιό της περισσότερο απ ‘ ότι µπορεί κανείς να φαντασθεί . Κι εµείς
ξέροµε πως όσο µεγαλύτερη είναι η αγάπη , τόσο µεγαλύτερη είναι και η
λύπη . Κατά την ανθρώπινη φύση η Θεοτόκος δεν θα µπορούσε µε
κανένα τρόπο να µην υποκύψει στις θλίψεις Της ΄ παραδόθηκε όµως στο
θέληµα του Θεού και το Άγιο Πνεύµα Την ενίσχυσε ν ‘ αντέξει στον
πόνο της . Μετά την Ανάληψη του Κυρίου η Παναγία έγινε η µεγάλη
παρηγοριά στις θλίψεις για όλο τον λαό του Θεού . Ο Κύριος έδωσε επί
γης το Άγιο Πνεύµα και όσοι Το έλαβαν αισθάνονται τον παράδεισο
µέσα τους . Ίσως πεις : Γιατί λοιπόν δεν έχω κι εγώ µια τέτοια χάρη ;

∆ιότι συ δεν παραδόθηκες στο θέληµα του Θεού , αλλά ζεις κατά δικό
σου θέληµα . Παρατηρήστε εκείνον που αγαπά το θέληµά του . Αυτός
δεν έχει ποτέ ειρήνη στην ψυχή και δεν ευχαριστιέται µε τίποτε ΄ γι ‘
αυτόν όλα γίνονται όπως δεν έπρεπε . Όποιος όµως δόθηκε
ολοκληρωτικά στο θέληµα του Θεού , έχει την καθαρή προσευχή και η
ψυχή του αγαπά τον Κύριο

. Έτσι δόθηκε στον Θεό η Υπεραγία Παρθένος : «Ιδού η δούλη Κυρίου ΄
γένοιτό µοι κατά το ρήµα σου» . Αν λέµε κι εµείς το ίδιο : «Ιδού ο
δούλος Κυρίου ΄ γένοιτό µοι κατά το ρήµα σου» , τότε τα Ευαγγελικά
λόγια του Κυρίου , που εγράφτηκαν µε το Άγιο Πνεύµα , θα ζούσαν µέσα
στις ψυχές µας , η αγάπη του Θεού θα βασίλευε σ ‘ όλο τον κόσµο και η
ζωή στη γη θα ήταν απερίγραπτα ωραία . Αλλά παρόλο που τα λόγια του
Κυρίου ακούγονται τόσους αιώνες σ ‘ όλη την οικουµένη , οι άνθρωποι
όµως δεν τα καταλαβαίνουν και δεν θέλουν να τα παραδεχθούν . Όποιος
όµως ζει σύµφωνα µε το θέληµα του Θεού , αυτός θα δοξασθεί και στον
ουρανό και στη γη . Όποιος παραδόθηκε στο θέληµα του Θεού ,
απασχολείται µόνο µε τον Θεό .

Η χάρη του Θεού τον βοηθά να παραµένει στην αδιάλειπτη προσευχή . Κι όταν ακόµα εργάζεται ή µιλάει , η ψυχή του είναι απορροφηµένη από τον Θεό και γι ‘ αυτό ο Κύριος την πήρε υπό την προστασία Του . Η Παράδοση λέει πώς κατά τη φυγή στην Αίγυπτο η Αγία Οικογένεια συνάντησε στο δρόµο ένα ληστή , αλλά δεν Τους έκαµε κανένα κακό . Όταν µάλιστα ο ληστή είδε το Νήπιο , είπε
πώς , αν γινόταν ο Θεός άνθρωπος , δεν θα ήταν ωραιότερος από αυτό το
Νήπιο , και τους άφησε να φύγουν ανενόχλητοι . Αξιοθαύµαστο πράγµα :
Ληστής που δεν σπλαχνίζεται κανένα σαν θηρίο, ούτε προσέλαβε ούτε
λύπησε την Αγία Οικογένεια . Η ψυχή του ληστή σαν είδε το Νήπιο και
την ταπεινή Μητέρα Του συγκινήθηκε και την άγγιξε η χάρη του Θεού .
Το ίδιο συνέβαινε και στα άγρια θηρία , που µόλις αντίκριζαν τους
άγιους µάρτυρες ή τους όσιους καταπραύνονταν και δεν τους έκαναν
κακό


Αλλά κι οι δαίµονες ακόµα φοβούνται την πράη και ταπεινή ψυχή , που
τους νικά µε την υπακοή , την εγκράτεια και την προσευχή . Και πάλι
πράγµα παράδοξο : ο ληστής λυπήθηκε το Νήπιο - Κύριο , ενώ οι
αρχιερείς και οι πρεσβύτεροι Τον παρέδωσαν στον Πιλάτο για να
σταυρωθεί . Κι αυτό γιατί δεν προσεύχονταν και δεν ζητούσαν από τον
Θεό σύνεση , πώς και τι να κάνουν . Έτσι , πολλές φορές οι κυβερνήτες
και γενικά οι άνθρωποι ζητούν µεν το αγαθό , αλλά δεν ξέρουν που είναι
αυτό το αγαθό . ∆εν ξέρουν πώς το αγαθό βρίσκεται στον Θεό και µας
δίνεται από τον Θεό . Είναι ανάγκη να προσευχόµαστε πάντοτε , για να
µας νουθετεί ο Κύριος τι και πώς πρέπει να κάνοµε , και ο Κύριος δεν θα
επιτρέψει να παραπλανηθούµε . Ο Αδάµ δεν είχε τη σύνεση , να ρωτήσει
τον Κύριο για τον καρπό που του έδωσε η Εύα , και γι ‘ αυτό έχασε τον
Παράδεισο . Ο ∆αβίδ δεν ερώτησε τον Κύριο : «Θα ήταν άραγε καλό για
µένα να πάρω τη γυναίκα του Ουρία ;» κι έπεσε στα αµαρτήµατα του
φόνου και της µοιχείας . Έτσι κι όλοι οι άγιοι που αµάρτησαν ,
αµάρτησαν γιατί δεν επεκαλούντο τη βοήθεια του Θεού για να τους
φωτίσει .

Ο Όσιος Σεραφείµ του Σαρώφ είπε : «Όταν µιλούσα από το
νου µου , συνέβαιναν λάθη» . Υπάρχουν όµως και αναµάρτητα λάθη που
οφείλονται στην ατέλεια του ανθρώπου . Τέτοια βλέποµε ακόµη και στην
Παναγία . Λέγεται στο Ευαγγέλιο πώς όταν επέστρεφε η Παναγία µε τον
Ιωσήφ από την Ιερουσαλήµ , ενόµισε πώς ο Υιός της βάδιζε µαζί µε τους
συγγενείς ή τους γνωστούς ... Και µόνο µετά τριών ηµερών αναζήτηση
Τον βρήκαν στο Ιερό των Ιεροσολύµων να συνοµιλεί µε τους
πρεσβυτέρους . Συνεπώς µόνον ο Κύριος είναι παντογνώστης , ενώ όλοι
εµείς , όποιοι κι αν είµαστε , πρέπει να προσευχόµαστε στον Θεό
ζητώντας σύνεση και να ρωτάµε τον πνευµατικό µας , για ν ‘ αποφύγοµε
τα λάθη . ...

... Πόσο φανερό είναι για µένα πώς ο Κύριος µας κατευθύνει . Χωρίς
Αυτόν δεν µπορούµε ούτε να σκεφθούµε το αγαθό . ...
... Όπου υπάρχει άφεση αµαρτιών , εκεί βρίσκεται η ελευθερία της
συνειδήσεως και η αγάπη , έστω και λίγη . ...
... Στενοχωρούµε και θρηνώ και οδύροµαι για τους ανθρώπους . Πολλοί
σκέφτονται µε απόγνωση : «Αµάρτησα πολύ : σκότωσα , λήστεψα ,
εβίασα , εσυκοφάντησα , ήµουν άσωτος κι έκανα κι άλλα πολλά» . Κι
από την ντροπή τους δεν έρχονται στη µετάνοια . Λησµονούν όµως ότι
όλες οι αµαρτίες τους είναι σαν σταγόνα µπροστά στο πέλαγος της
αγάπης του Θεού . Ω αδελφοί µου , όλη η γη , µετανοείτε , όσο ακόµα
είναι καιρός . Ο Κύριος γεµάτος έλεος περιµένει τη µετάνοιά µας . Και
όλος ο ουρανός και όλοι οι άγιοι περιµένουν επίσης την επιστροφή µας .

... Ο Κύριος µας έδωσε την εντολή ν ‘ αγαπούµε αλλήλους . Σ ‘ αυτό
έγκειται η ελευθερία : στην αγάπη για τον Θεό και για τον πλησίον . Εδώ
βρίσκεται και η ελευθερία και η ισότητα . Στην κοσµική τάξη είναι
αδύνατο να υπάρξει ισότητα - αυτό όµως δεν έχει σηµασία για την ψυχή.
∆εν µπορεί να είναι ο καθένας βασιλιάς ή άρχοντας , πατριάρχης ή
ηγούµενος ή διοικητής . Μπορείς όµως σε κάθε τάξη ν ‘ αγαπάς τον Θεό
και να είσαι ευάρεστος σ ‘ Αυτόν - κι ‘ αυτό είναι το σπουδαίο . Κι όσοι
αγαπούν περισσότερο τον Θεό επί γης , θα έχουν µεγαλύτερη δόξα στη
Βασιλεία και θα είναι πιο κοντά στον Κύριο . Ο καθένας θα δοξασθεί
κατά το µέτρο της αγάπης του . Έµαθα πως η αγάπη ποικίλλει ως προς
την έντασή της . Όποιος φοβάται τον Θεό , φοβάται να Τον λυπήσει µε
κάτι ΄ αυτός είναι ο πρώτος βαθµός . Όποιος έχει το νου καθαρό από
εµπαθείς λογισµούς , αυτό είναι ο δεύτερος βαθµός , µεγαλύτερος από
τον πρώτο . Όποιος αισθητά έχει τη χάρη στην ψυχή του , αυτός είναι ο
τρίτος βαθµός της αγάπης , ο ακόµα µεγαλύτερος . Η τέταρτη βαθµίδα , η
τέλεια αγάπη για τον Θεό είναι όταν έχει κανείς τη χάρη του Αγίου
Πνεύµατος και στην ψυχή και στο σώµα . Αυτών των ανθρώπων
αγιάζουν τα σώµατα και µετά τον θάνατο τους γίνονται άγια λείψανα .
Έτσι γίνεται µε τα σώµατα των αγίων µαρτύρων , των προφητών , των
οσίων ανδρών . ...


http://paterikakeime.blogspot.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου